Οι Υπηρεσίες μας
Άρθρα-Νέα
Πως το παιχνίδι βοηθά στην εξέλιξη των παιδιών ! Τι λέει η ψυχολόγος Ειρήνη Γιαννόπαπα

 Το παιχνίδι αποτελεί μια βασική δραστηριότητα στη ζωή του παιδιού κ...

Πώς οι εκρήξεις θυμού του παιδιού κάνουν καλό

Η ελεύθερη έκφραση του θυμού, εφόσον δεν ξεπερνάει κάποια όρια και το παιδί δεν ...

Το παιδί μου έχει βραχνή φωνή. Είναι δυσφωνία;

Έχει το παιδί σας βραχνή φωνή, καθαρίζει συνέχεια τον λαιμό του ή πονάει όταν κα...

Αναζήτηση
Χρησιμοποιείστε την παρακάτω φόρμα για να βρείτε τις υπηρεσίες που σας ενδιαφέρουν:

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΗ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ;

Προστέθηκε την: 26/11/2015



Δεν του αρέσει να το αγγίζουν, να το αγκαλιάζουν ή να το χαϊδεύουν, να το κουρεύουν ή να το κάνουν μπάνιο; Είναι αδέξιο κινητικά, δυσκολεύεται να πιάσει ή να πετάξει μία μπάλα; Δεν μπορεί να ντυθεί ή να πιάσει το ψαλίδι; Ο εργοθεραπευτής Φρέντυ Σκούρτη, συνεργάτης του Κέντρου Ειδικών Θεραπειών ΙΣΙΔΑ εξηγεί τι είναι η αισθητηριακή ολοκλήρωση και πότε ένα παιδί χρειάζεται θεραπευτική παρέμβαση.

Τι είναι η Αισθητηριακή Ολοκλήρωση;
Πρόκειται για την επεξεργασία των αισθητηριακών πληροφοριών και η ικανότητα του εγκεφάλου να οργανώνει όλες τις πληροφορίες που λαμβάνει από το περιβάλλον για να τις χρησιμοποιεί με αποτελεσματικό τρόπο. Είναι μια νευρολογική διαδικασία που συμβαίνει αυτομάτως στο κεντρικό νευρικό σύστημα όταν λαμβάνουμε αισθητηριακές πληροφορίες μέσω των αισθητηριακών συστημάτων μας.

Ποια είναι τα Αισθητηριακά Συστήματα;
Είναι επτά: Το οπτικό -η όραση, το ακουστικό -η ακοή, οσφρητικό -η όσφρηση, το γευστικό -η γεύση και το απτικό -η αφή. Τα άλλα δυο συστήματα δεν είναι τόσο γνωστά αλλά είναι εξίσου σημαντικά και αυτά είναι το αιθουσαίο σύστημα, όπου προωθεί πληροφορίες για την ταχύτητα και κατεύθυνση των κινήσεων του κεφαλιού και τις αντιδράσεις στη βαρύτητα και το ιδιοδεκτικό σύστημα, όπου προωθεί πληροφορίες για το που είναι οι μύες και οι αρθρώσεις μας στον χώρο και πως κινούνται.

Τι είναι η διαταραχή αισθητηριακής ολοκλήρωσης;
Άτομα τα οποία έχουν μειωμένη ικανότητα να επεξεργαστούν αισθητηριακά ερεθίσματα παρουσιάζουν δυσκολία στην παραγωγή προσαρμοστικών αντιδράσεων, οι οποίες με τη σειρά τους έχουν αντίκτυπο στη μάθηση και τη συμπεριφορά.

Πότε τα παιδιά χρειάζονται βοήθεια;
Πολλές δραστηριότητες της καθημερινής μας ζωής τις κάνουμε αυτόματα χωρίς να σκεφτούμε ή να οργανώσουμε την κίνησή μας. Σε πολλά παιδιά όμως με δυσκολίες αισθητηριακής επεξεργασίας αυτό είναι δύσκολο. Εμφανίζουν δυσκολίες στο ντύσιμο, στο γράψιμο, στο να κάνουν παρέα με τους συμμαθητές τους, να καταφέρουν να κουνήσουν τα πόδια και τα χέρια μαζί για να παίξουν κάποιο παιχνίδι. Τα παιδιά χρειάζονται βοήθεια όταν εμφανίζουν:
* Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες
* Δυσκολίες στο λόγο και την ομιλία
* Δυσκολίες στη συμπεριφορά και τον αυτοέλεγχο
* Χαμηλή αυτοεκτίμηση
* Κοινωνικές – συναισθηματικές δυσκολίες
* Δυσκολίες στην αδρή και λεπτή κίνηση
* Φόβο σε αιωρούμενο εξοπλισμό
* Άρνηση να πάνε στην παιδική χαρά
* Δυσκολίες στην ισορροπία
* Χαμηλό μυϊκό τόνο που έχει ως συνέπεια αστάθεια βάδισης
* Απτική αμυντικότητα
* Ευαισθησία στο φως
* Ακουστική αμυντικότητα
* Δυσκολία στο να δεχτεί καινούργιες γεύσεις και οσμές
* Έχουν διαγνωστεί με ΔΕΠ – Υ
* Δυσκολίες στον οπτικοκινητικό συντονισμό
* Δυσκολίες στον αμφίπλευρο συντονισμό
* Υπερβολική ενασχόληση με μια συγκεκριμένη δραστηριότητα
Μη ενασχόληση με δραστηριότητες
* Δυσκολία στο σχοινάκι ή κουτσό
* Φτωχή στάση όταν κάθονται
* Δυσκολία στην γραφή και τα μαθηματικά
* Δυσκολία στην εκτέλεση εντολών
* Αποδιοργάνωση
* Δυσκολίες σε δραστηριότητες καθημερινής ζωής
Παρατηρείστε αν το παιδί δυσκολεύεται να:
* Κουμπώσει τα κουμπιά, να δέσει τα κορδόνια του, να ντυθεί.
* Πιάσει και να χειριστεί σωστά το πιρούνι, το ψαλίδι και το μολύβι.
* Κινηθεί στο παιχνίδι

Επίσης δώστε προσοχή αν το παιδί σας θέλει συνεχώς να πιάνει αντικείμενα, να βάζει αντικείμενα στο στόμα ή εάν του πέφτουν αντικείμενα από τα χέρια.

Πως γίνεται η αξιολόγηση από τον εργοθεραπευτή;
Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι οι δυσκολίες αισθητηριακής επεξεργασίας δεν εκδηλώνονται με τον ίδιο τρόπο σε όλα τα παιδιά. Η σοβαρότητα και των εύρος των συμπτωμάτων διαφοροποιούνται ανάλογα με την ηλικία, το ιστορικό και το περιβάλλον στο οποίο αναπτύσσεται το κάθε παιδί. Για να δοθεί η διάγνωση της διαταραχής της αισθητηριακής ολοκλήρωσης είναι σημαντικό το παιδί ν’ αξιολογηθεί από ειδικό εργοθεραπευτή. Συνήθώς γίνεται ανεπίσημη αξιολόγηση με ερωτηματολόγιο ή συνεντευξη από τους γονείς, με την παρατήρηση του εργοθεραπευτή καθώς και την παρατήρηση του παιδιού από τον ειδικό σε φυσικό περιβάλλον (σπίτι, σχολείο παιδική χαρά). Οι επίσημες αξιολογήσεις περιλαμβάνουν:
* Sensory Integration & Praxis Tests (SIPT)
* Sensory Profile (SP)
* Sensory Processing Measure (SPM)
* Miller Function & Participation Scales (MFUN)
* Test of Sensory Function in Infants

Πώς γίνεται η θεραπεία;
Η θεραπεία είναι εξατομικευμένη, ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε παιδιού. Είναι ευέλικτη, ανοικτή σε αλλαγές, ανάλογα με τις ανάγκες και τις αλλαγές της διάθεσης του παιδιού, εφαρμόζεται σαν παιχνίδι, απευθύνεται στις δυνατότητες του παιδιού και όχι στις αδυναμίες του, ενεργοποιεί τις αισθήσεις του παιδιού ενώ η καλή συνεργασία του παιδιού με τον θεραπευτή είναι απαραίτητη. Η θεραπεία της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης απαιτεί αιωρούμενο εξοπλισμό, συγκεκριμένες μεθόδους αξιολόγησης, γνώση της νευρολογίας και έρευνας, άμεση εκτίμηση του νευρικού συστήματος του παιδιού κατά τη διάρκεια της συνεδρίας και προσαρμογή ή αλλαγή δραστηριοτήτων ενώ παράλληλα γίνεται και συμβουλευτική στους γονείς.

Σε ποιες άλλες περιτπώσεις εφαρμόζεται η αισθητηριακή ολοκλήρωση;
Σε παιδιά με εγκεφαλική παράλυση, με αυτισμό και άλλες αναπτυξιακές διαταραχές, σε πρόωρα βρέφη, σε βρέφη με διαταραχές ρύθμισης, σε παιδιά που μεγαλώνουν σε φτωχά αισθητηριακά περιβάλλοντα, σε ενήλικες με μαθησιακές δυσκολίες και σε εφήβους και ενήλικες με ψυχιατρικές διαταραχές.




Ίσιδα, Κέντρο Ειδικών Θεραπειών | Ηρώων Πολυτεχνείου 87, Πειραιάς | Τηλέφωνο: 210 4535 078, Κινητό: 6978 069132