Οι Υπηρεσίες μας
Άρθρα-Νέα
Το παιδί μου βάζει πράγματα στο στόμα, τι να κάνω;

 Πιπιλάει ακόμη το χέρι του, μασουλάει το μπουφάν του ή το μανίκι του, γλύφε...

10 τρόποι για να σταματήσετε να φωνάζετε στα παιδιά

 Οι καθημερινές σας υποχρεώσεις μπορεί να μη σας δίνουν το περιθώριο χρόνου ...

Πως το παιχνίδι βοηθά στην εξέλιξη των παιδιών ! Τι λέει η ψυχολόγος Ειρήνη Γιαννόπαπα

 Το παιχνίδι αποτελεί μια βασική δραστηριότητα στη ζωή του παιδιού κ...

Αναζήτηση
Χρησιμοποιείστε την παρακάτω φόρμα για να βρείτε τις υπηρεσίες που σας ενδιαφέρουν:

Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΣΤΑΔΙΑ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ

Προστέθηκε την: 24/11/2015



Από ποια στάδια περνούν τα παιδιά για να εξελίξουν το παιχνίδι τους; Πόσο σημαντικό είναι στην εξέλιξή του το παιχνίδι;

Τι προσφέρει το παιχνίδι στα παιδιά


Συμβάλλει στην κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη

Στο παιχνίδι τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να μάθουν για τους εαυτούς τους αλλά και για τους άλλους. Έχουν τη δυνατότητα να αντιληφθούν τις επιπτώσεις της συμπεριφοράς τους και να αναπτύξουν δεξιότητες για την επίλυση συγκρούσεων, τη διαπραγμάτευση, την εμπιστοσύνη και την αποδοχή. Μπορούν να δοκιμάσουν διαφορετικούς τρόπους αντιμετώπισης των κοινωνικών καταστάσεων και να πειραματιστούν με τα αισθήματα, τα συναισθήματα και τους κοινωνικούς ρόλους.

Βοηθά στην γνωστική ανάπτυξη

Το παιχνίδι προσφέρει ευκαιρίες στα παιδιά να μάθουν για τα αντικείμενα, για έννοιες και ιδέες, όπως για παράδειγμα την κατηγοριοποίηση, την αλληλουχία, τη σπουδαιότητα και την ισορροπία. Τα παιδιά ανταπτύσσουν στρατηγικές επίλυσης προβλημάτων, καθώς και την ικανότητα να επιτρέψουν σε κάτι να αναπαραστήσει κάτι άλλο (για παράδειγμα στο συμβολικο παιχνίδι) το οποίο είναι πρόδρομος πιο πολύπλοκων τρόπων σκέψης.

Προωθεί την ανάπτυξη της γλώσσας

Το παίχνίδι προσφέρει ευκαιρίες για την ανάπτυξη των γλωσσικών δεξιοτήτων σε σχέση με το λεξιλόγιο, την προφορά, τη δομή προτάσεων και τη μετάδοση της έννοιας και της πρόθεσης.

Προάγει τη σωματική ανάπτυξη

Το παιχνίδι περιλαμβάνει αδρές και λεπτές κινήσεις και ως εκ τούτου προωθεί το συντονισμό και την ικανότητα οπτικής και χωρικής αντίληψης. Η αυξημένη αερόβια δραστηριότητα που προκύπτει από το συνεχές ενεργητικό παιχνίδι προάγει τη σωματική υγεία και την καλή φυσική κατάσταση όσον αφορά το καρδιαγγειακό σύστημα, το μυϊκό τόνο και το φυσιολογικό βάρος.

Ποια είναι τα σταδια του παιχνιδιού από 6 μηνών έως 6 ετών


6 – 9 μηνών

Στην ηλικία των 7 μηνών το μωρό μπορεί να περάσει ένα παιχνίδι από το ένα χέρι στο άλλο. Από τους 8 μήνες μπορεί να καθίσει σταθερά στο πάτωμα και είναι ικανό να φτάσει σε αντικείμενα που βρίσκονται μέσα στο πεδίο της όρασής του. Από 9 μηνών τα μωρά ξεκινούν να αξιολογούν ένα νέο παιχνίδι για λίγα λεπτά. Λίγο αργότερα μετά τη μίμηση ή την ανακάλυψη μπορoύν να συνδυάσουν δύο αντικείμενα με κάποιο ενεργητικό τρόπο όπως χτυπώντας ένα ζευγάρι από ξύλινα κουτάλια μαζί ή κροταλίζοντας ένα κουτάλι μέσα σε ένα φλιτζάνι. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου απολαμβάνουν την παραγωγή ενός θορύβου με την ταυτόχρονη αίσθηση της αφής, χτυπώντας ή σέρνοντας στερεά αντικείμενα.

9 – 12 μηνών

Τα μωρά αρχίζουν να καταλαβαίνουν την προφορική επικοινωνία ενώ έχοντας παρακολουθήσει έναν συμπαίκτη τους να χτίζει έναν πύργο με τουβλάκια προσπαθούν να το μιμηθούν.

12 – 18 μηνών

Τα παιδιά γίνονται πιο κινητικά και περίεργα. Κυριαρχούνται από την επιθυμία τους να εξερευνήσουν και να δοκιμάσουν το περιβάλλον γύρω τους. Σε αυτό το στάδιο μπορούν να χειριστούν τουβλάκια. Απολαμβάνουν να σπρώχνουν και τραβούν παιχνίδια, επικοινωνούν τις ανάγκες τους ενώ παραμένουν εγωκεντρικά και δεν μπορούν να διαχωρίσουν τον «εαυτό» από το «μη εαυτό».

18 -24 μηνών

Η διάρκεια συγκέντρωσης αυξάνεται και η επιθυμία για ανεξαρτησία μεγαλώνει. Τώρα που το παιδί είναι εξοικειωμένο με τα αντικείμενα στο περιβάλλον του αρχίζει να τα χρησιμοποιεί στο παιχνίδι του. Υπάρχει ένα απλό μιμητικό παιχνίδι ρόλων οικείων σκηνών (μαμά και μωρό). Συμμετέχει σε παιχνίδι με αντικείμενα μινιατούρες αλλά αυτά χρησιμοποιούνται σε πραγματικό κι όχι συμβολικό πλαίσιο (δηλαδή τα τουβλάκια μπορεί να τοποθετηθούν στο φορτηγό). Υπάρχει ένα αυξανόμενο ενδιαφέρον για γραφικές δεξιότητες και μουτζουρώματα.

2 – 3 ετών

Το παιχνίδι των ρόλων επεκτείνεται σε καταστάσεις που αντανακλούν τον ευρύτερο κοινωνικό κόσμο (π.χ. καταστηματάρχης, γιατρός, νοσηλευτής κ.λπ.) και μερικές απλές αφηγήσεις μπορεί να εμφανίζονται. Το παιδί υποκαθιστά ένα αντικείμενο με ένα άλλο κατά το παιχνίδι, για παράδειγμα ένα τουβλάκι το χρησιμοποιεί ως τροφή σε σκηνή γεύματος. Μπορεί να ταιριάξει κάποια σχήματα και χρώματα σε ένα απλό παιχνίδι συναρμολόγησης. Με την αύξηση του κινητικού του ελέγχου, απολαμβάνει να κλωτσά, να ρίχνει και να πιάνει την μπάλα. Το παιδί μπορεί να παίξει σε μικρή απόσταση από άλλα παιδιά αλλά το μοναχικό παιχνίδι του είναι κυρίαρχο και η ύπαρξη του δικού του χώρου παιχνιδιού και των δικών του υλικών σημαντικά. Ο έλεγχος του μολυβιού βελτιώνεται και το παιδί ενδέχεται να είναι σε θέση να αντιγράψει απλές κυκλικές ή όρθιες γραμμές.

3- 4 ετών

Το παιδί απολαμβάνει πλέον να παίζει με συνομηλίκους του. Το παιχνίδι ρόλων και το παιχνίδι προσποίησης γίνονται όλο και ευφάνταστα και πολύπλοκα. Σε μία μικρή κοινωνική ομάδα το παιδί μαθαίνει να διαπραγματεύεται τους ρόλους, να μοιράζεται και να εναλλάσσει τη σειρά του. Αυξημένη γνώση της γλώσσας επιτρέπει στο παιδί να χαρεί απλά αστεία και ποιήματα. Υπάρχει μια σαφής εκτίμηση του μεγέθους του σώματος και του σχήματος και το παιδί μπορεί να τρέξει ελεύθερα, να σκαρφαλώσει, να έρπει και να πηδά. Η εξελιγμένη λεπτή κινητική δεξιότητα διευκολύνει περισσότερο το λεπτομερές σχέδιο και το παιδί είναι σε θέση να κόψει απλά σχήματα χρησιμοποιοώντας ψαλίδι. Το παιδί θα απολαύσει τη διαδικασία του να φτιάχνει πράγματα, για παράδειγμα χρησιμοποιώντας ζύμη ή να χτίζει με τουβλάκια ή να κολλάει με κόλλα.

5 – 6 ετών

Το παιδί συνεχίζει σταθερά να αναπτύσσει την καθημερινή του ικανότητα και δύναμη για επικοινωνία. Υπάρχει μία αυξανόμενη ευχαρίστηση από τα πιο δομημένα και ελεγχόμενα απο κανόνες παιχνίδια. Αυξημένη αυτοσχεδιαστική ικανότητα σημαίνει ότι το παιχνίδι συχνά χρειάζεται ελάχιστη υποβοήθηση και μπορεί να γίνει καλή χρήση των δημιουργικών υλικών. Οι προσωπικές κλίσεις στον αθλητισμό, στις χειροτεχνίες και στις δημιουργικές τέχνες γίνονται όλο και πιο εμφανείς.

Πηγή: Το παιχνίδι στην πρώιμη παιδική ηλικία. Από τη γέννηση ως τον έκτο χρόνο της MaryD. Sheridan, εκδόσεις Κωνσταντάρας


Ίσιδα, Κέντρο Ειδικών Θεραπειών | Ηρώων Πολυτεχνείου 87, Πειραιάς | Τηλέφωνο: 210 4535 078, Κινητό: 6978 069132