Οι Υπηρεσίες μας
Άρθρα-Νέα
Πως το παιχνίδι βοηθά στην εξέλιξη των παιδιών ! Τι λέει η ψυχολόγος Ειρήνη Γιαννόπαπα

 Το παιχνίδι αποτελεί μια βασική δραστηριότητα στη ζωή του παιδιού κ...

Πώς οι εκρήξεις θυμού του παιδιού κάνουν καλό

Η ελεύθερη έκφραση του θυμού, εφόσον δεν ξεπερνάει κάποια όρια και το παιδί δεν ...

Το παιδί μου έχει βραχνή φωνή. Είναι δυσφωνία;

Έχει το παιδί σας βραχνή φωνή, καθαρίζει συνέχεια τον λαιμό του ή πονάει όταν κα...

Αναζήτηση
Χρησιμοποιείστε την παρακάτω φόρμα για να βρείτε τις υπηρεσίες που σας ενδιαφέρουν:

ΤΙ ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΕΙ Η ΖΩΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΣΑΣ;

Προστέθηκε την: 26/6/2015



Τα παιδιά αποτυπώνουν τα συναισθήματά τους αλλά και τα πρόβληματά τους πάνω στο χαρτί. Οι παιδικές ζωγραφιές δεν αποτελούν μόνον δημιουργική έκφραση, αλλά κι ένα χρήσιμο εργαλείο για τους παιδοψυχολόγους που διερευνά την συναισθηματική, ψυχική και νοητική κατάσταση των παιδιών.

Η παιδική ζωγραφιά είναι ένα σπουδαίο εργαλείο διάγνωσης για τον χαρακτήρα του παιδιού γιατί μπορεί να δέιξει τη νοητική και συναισθηματική του κατάσταση καθώς και τις διαπροσωπικές του σχέσεις, όπως και τον δεσμό με τα άλλα μέλη της οικογένειάς του.

Πώς ζωγραφίζει ένα παιδί

1,5 – 3 ετών: Ξεκινά να μουτζουρώνει και σταδιακά εξελίσει τις μουτζούρες σε ευθείες, ελικοειδείς και ζιγκ ζαγκ γραμμές.

3 – 4 ετών: Σχεδιάζει μεμονωμένες «φιγούρες» όπως γραμμές, σπείρες, κύκλους δίνοντάς του όνομα.

4,5 - 5 ετών: Αρχίζουν οι γραμμικές αποτυπώσεις, ζωγραφίζει αντικείμενα ή ανθρώπους από το κοντινό του περιβάλλον.

5 ετών και πάνω:
Προσθέτει περισσότερες λεπτόμερειες στο σχέδιό του.

Παιδί και οικογένεια: Τι σημαίνει η ζωγραφιά του παιδιού;
Οι ψυχολόγοι χρησιμοποιούν την παιδική ζωγραφιά ως συμπληρωματικό εργαλείο στην αξιολόγηση όχι μόνο των δεξιοτήτων αλλά και της νοημοσύνης των παιδιών. «Για μας τους ψυχολόγους, έχει ιδιαίτερη σημασία το παιδικό ιχνογράφημα. Συνήθως ζητάμεαπό το παιδί να ζωγραφίσει την οικογένεια του, τον εαυτό του και ένα ελεύθερο σχέδιο» λέει η ψυχολόγος Ειρήνη Ν. Γιαννόπαπα, Msc.in Special Education και συνεχίζει: «Με αυτόν τον τρόπο μπορούμε να διαπιστώσουμε τι σχέση υπάρχει μεταξύ του παιδιού με τα μέλη της οικογένειας αλλά και με τον εαυτό του. Συνήθως όταν ένα παιδί ζωγραφίζει αυτό που προσέχουμε είναι:

Η σειρά: σε ποια σειρά βάζει τα μέλη της οικογένειας του. Αν το παιδί ζωγραφίσει πρώτα εκείνο, τότε θεωρεί τον εαυτό του το κέντρο της οικογένειας.

Η τοποθέτηση του εαυτού του. Βάζει τον εαυτό του μέσα στην οικογένεια ή δεν τον βάζει καθόλου; Αν ζωγραφίζει τον ίδιο πιο κοντά σε ένα συγκεκριμένο άτομο είναι περισσότερο συναισθηματικά δεμένο ή ίσως αποζητά περισσότερο προσοχή από αυτό. Αν μπαίνει ανάμεσα στους γονείς του νιώθει ότι το αγαπούν εξίσου.

Το μέγεθος των ατόμων
. Το άτομο που ζωγραφίζει μεγαλύτερο από τα άλλα μέλη δείχνει ότι το παιδί επενδύει σε αυτό συναισθηματικά περισσότερο ή ταυτίζεται πιο πολύ. Αν κάνει τον εαυτό του μεγαλύτερο δείχνει μεγάλη αυτοπεποίθηση και ότι είναι εξωστρεφές. Αν τον ζωγραφίζει μικρότερο συνήθως δείχνει ένα δειλό, μαζεμένο παιδί.

Την παράληψη ατόμων της οικογένειάς του. Αν το παιδί θέλει να υποβιβάσει ένα μέλος της ή υπάρχει κάποιο πρόβλημα στην οικογένεια, τότε το ζωγραφίζει πολύ μικρό ή το παραλείπει.

Τα χρώματα. Tα πιο ανοιχτά χρώματα υποδηλώνουν ένα ευαίσθητο, τρυφερό και ντροπαλό χαρακτήρα, ενώ τα έντονα χρώματα έναν πιο ζωηρό, παρορμητικό και εξωστρεφή. Τα σκούρα χρώματα δείχνουν αρνητικά συναισθήματα (φόβος, ενοχή, περιθωριοποίηση). Συνήθως, το παιδί ζωγραφίζει με περισσότερες λεπτομέρειες και χρώματα τα άτομα που έχουν γι’ αυτό μεγαλύτερη σημασία.

Όχι στις βαστικές ερμηνείες
«Εκείνο που έχει σημασία και πρέπει να κατανοήσουν οι γονείς είναι να μην ανησυχούν για τα σχέδια του παιδιού, αν χρησιμοποιεί π.χ. μόνον το μαύρο χρώμα ή ζωγραφίζει μόνον τρένα» λέει η ψυχολόγος Ειρήνη Γιαννόπαπα. «Μόνον αν επαναλαμβάνει κάποιο σχέδιο συνεχώς, μουτζουρώνει αμέσως μετά το σχέδιό του, ζωγραφίζει συνεχώς περίεργα θέματα (π.χ. μνήματα) ή κάνει πολύ φτωχά σχέδια σε συνδυασμό με αλλαγή της γενικότερης συμπεριφοράς του χρειάζεται διευρεύνηση. Ας μη δίνουν οι γονείς βιαστικές ερμηνείες μεμονωμένα μέσα από τις ζωγραφιές του παιδιού τους» καταλήγει η ειδικός.


Πηγή: «Η κρυφή γλώσσα των παιδιών», Εύη Κρότι – Αλμπέρτο Μάνι, Εκδόσεις Καστανιώτη




Ίσιδα, Κέντρο Ειδικών Θεραπειών | Ηρώων Πολυτεχνείου 87, Πειραιάς | Τηλέφωνο: 210 4535 078, Κινητό: 6978 069132