Οι Υπηρεσίες μας
Άρθρα-Νέα
Πρόγραμμα Διαχείρισης Μελέτης για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες

 Πού: Ψυχοθεραπευτικό Κέντρο Ίσιδα, Ηρώων Πολυτεχνείου 87, ΠειραιάςΠότε:&nbs...

Εύκολα και υγιεινά σνακ για την τσάντα του σχολείου

 Εάν θέλετε το παιδί σας να καταναλώνει υγιεινά σνακ στο σχολείο ετοιμάστε κ...

Γιατί είναι αναγκαίο να γνωρίζει ο δάσκαλος για τις μαθησιακές δυσκολίες του παιδιού σας;

 Εάν το παιδί σας έχει κάποια μαθησιακή δυσκολία, όπως δυσλεξία ή ΔΕΠ-Υ, φρο...

Αναζήτηση
Χρησιμοποιείστε την παρακάτω φόρμα για να βρείτε τις υπηρεσίες που σας ενδιαφέρουν:

Διάγνωση αυτισμού: η δύσκολη στιγμή για τους γονείς και τον θεραπευτή

Προστέθηκε την: 10/7/2017



Αυτό που ίσως δεν γνωρίζουν οι γονείς είναι πως πίσω από κάθε ιστορικό που λαμβάνουν οι θεραπευτές, πίσω από κάθε αναμονή ενός παιδιού, υπάρχει η αγωνία και η επιθυμία το αποτέλεσμα να μην είναι δύσκολο. Από τη στιγμή που διαγιγνώσκεται ότι ένα παιδί είναι στο φάσμα του αυτισμού, δεν μπορούμε να κουκουλώσουμε ούτε να κλείσουμε τα μάτια στις δυσκολίες, έχουμε όμως να αναδείξουμε το παιδί και τη δύναμη των γονιών του.

Τι είναι ο αυτισμός
Ο αυτισμός είναι μια σύνθετη νευροβιολογική διαταραχή η οποία πλήττει την ικανότητα επικοινωνίας του παιδιού και συνδέεται με επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές, όπως η εμμονική ταξινόμηση των αντικειμένων, η απόσυρση και η αδυναμία της βλεμματικής επαφής. Ωστόσο, τα συμπτώματα ποικίλλουν σε ένταση και κάθε άτομο είναι ξεχωριστό. Η διαδικασία μέχρι να διαγνωστεί η διαταραχή είναι ψυχοφθόρα για τους γονείς, καθώς τις περισσότερες φορές νιώθουν ότι κάτι δυσκολεύει το παιδί τους αλλά δεν μπορούν να εντοπίσουν τι ακριβώς είναι αυτό. Οι ώρες που περνούν με αγωνία στο διαδίκτυο και οι αφιλτράριστες πληροφορίες που λαμβάνουν τους προσδίδουν ακόμη μεγαλύτερη αγωνία και δυστυχώς, αρκετές φορές, βρίσκονται αντιμέτωποι και με μια χρονοβόρα διαδικασία για την τελική εκτίμηση του παιδιού από μια σειρά θεραπευτών.

Η ώρα της ανακοίνωσης της διάγνωσης…

Είναι ιδιαίτερα δύσκολη τόσο για τους γονείς, που κατακλύζονται από πλήθος συναισθημάτων όσο και για τον ειδικό ψυχικής υγείας που την αναλαμβάνει. Τι θα ήταν καλό να γνωρίζετε για την ανακοίνωση της διάγνωσης:

1 Ο θεραπευτής δεν πρέπει να κάνει μια απλή ανακοίνωση
Ο θεραπευτής πρέπει να είναι προετοιμασμένος για τα έντονα συναισθήματα που θα βιώσουν οι γονείς και να τα διαχειριστεί με τον κατάλληλο τρόπο και όσο καλύτερα γίνεται. Το αρχικό σοκ διαδέχεται η αγωνία. Εκεί χρειάζεται σωστή ενημέρωση αλλά και ουσιαστική συμπαράσταση. Χρειάζεται να εξηγήσει τι σημαίνει φάσμα αυτισμού, τι θα χρειαστεί να κάνουν οι γονείς, να δώσει οδηγίες, να καθοδηγήσει και να συμπαρασταθεί.

2 Ο θεραπευτής πρέπει να ενθαρρύνει τις ερωτήσεις
Όταν οι γονείς υποβάλλουν ερωτήσεις ο θεραπευτής δεν θα πρέπει να δυσανασχετεί. Απεναντίας θα πρέπει να τους ενθαρρύνει να συνεχίσουν τις ερωτήσεις και να απαντά σε κάθε τους απορία, ονοματίζοντας τη δυσκολία, λέγοντας την αλήθεια, όσο δύσκολη κι αν είναι. Δεν πρέπει να θεωρεί την ενημέρωση απώλεια χρόνου ή αγγαρεία. Η ενημέρωση είναι καθήκον του θεραπευτή. Κατά την ενημέρωση των γονιών οφείλει να είναι ήρεμος, να έχει όλη την προσοχή του στραμμένη στους γονείς, να αποφεύγει εκφράσεις που δημιουργούν το αίσθημα του αδιεξόδου υπογραμμίζοντας πάντα τα αισιόδοξα δεδομένα.

3 Ο θεραπευτής χρειάζεται να δώσει χρόνο στους γονείς
Είναι πολύ σημαντικό ο θεραπευτής όταν ανακοινώνει τη διάγνωση να διαθέτει αρκετό χρόνο και χώρο στους γονείς προκειμένου να εκφραστούν ελεύθερα. Ο σεβασμός στους ανθρώπους που έχουμε απέναντί μας, στις σιωπές τους, στην επεξεργασία τους, στο θυμό τους, στην άρνηση τους, είναι μέρος της θεραπείας. Δεν χρειάζεται σε καμία περίπτωση να βιάζουμε συναισθήματα όπως την αποδοχή ή απαντήσεις στο πως θα διαχειριστούν την κατάσταση.

4 Ο ρόλος του θεραπευτή δεν τελειώνει στην ανακοίνωση, τώρα αρχίζει
Μεγάλη πρόκληση για τον θεραπευτή είναι η βοήθεια που θα προσφέρει στους γονείς ώστε να δουν το παιδί τους στην ολότητά του, να το πλαισιώσουν χωρίς να σταθούν στις ελλείψεις και τις αδυναμίες του. Γι’ αυτό δίνει αναλυτικές επεξηγήσεις για το τι μέλλει γενέσθαι, τι πρόκειται να αντιμετωπίσουν, ποιο θεραπευτικό μοντέλο θα ακολουθήσουν κ.λπ. Ωστόσο καθοριστικό ρόλο για την εξέλιξη ενός παιδιού με αυτισμό έχει η οικογένειά του παράλληλα με τα θεραπευτικά προγράμματα που θα ακολουθηθούν. Η ενεργή συμμετοχή των γονέων στην παρέμβαση που θα ακολουθήσει το παιδί με αυτισμό μπορεί να την ενισχύσει σημαντικά. Γι’ αυτόν τον λόγο, ο θεραπευτής θα πρέπει να δείξει στους ανθρώπους που έχει απέναντί του ότι θα είναι συνοδοιπόρος τους σε αυτόν το δύσκολο δρόμο, μαζί θα αναγνωρίζουν τα εμπόδια και τους περιορισμούς και θα συμφιλιωθούν με αυτά για να προχωρήσουν στην ενίσχυση όλων αυτών που μπορούν αν αναδείξουν το παιδί και τις δυνατότητές του.

Δημοσιογραφική επιμέλεια: Φίλια Μητρομάρα




Ίσιδα, Κέντρο Ειδικών Θεραπειών | Ηρώων Πολυτεχνείου 87, Πειραιάς | Τηλέφωνο: 210 4535 078, Κινητό: 6978 069132