Οι Υπηρεσίες μας
Άρθρα-Νέα
10 τρόποι για να σταματήσετε να φωνάζετε στα παιδιά

 Οι καθημερινές σας υποχρεώσεις μπορεί να μη σας δίνουν το περιθώριο χρόνου ...

Πως το παιχνίδι βοηθά στην εξέλιξη των παιδιών ! Τι λέει η ψυχολόγος Ειρήνη Γιαννόπαπα

 Το παιχνίδι αποτελεί μια βασική δραστηριότητα στη ζωή του παιδιού κ...

Πώς οι εκρήξεις θυμού του παιδιού κάνουν καλό

Η ελεύθερη έκφραση του θυμού, εφόσον δεν ξεπερνάει κάποια όρια και το παιδί δεν ...

Αναζήτηση
Χρησιμοποιείστε την παρακάτω φόρμα για να βρείτε τις υπηρεσίες που σας ενδιαφέρουν:

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΦΩΝΟΛΟΓΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΟΤΗΤΑ;

Προστέθηκε την: 9/5/2017



Πολλά παιδιά που δυσκολεύονται να μάθουν ανάγνωση και γραφή, παρουσιάζουν πρόβλημα στη φωνολογική ενημερότητα, την ικανότητα δηλαδή να καταλάβουν τους ήχους των γραμμάτων που χρησιμοποιούμε στον προφορικό λόγο.

Τί είναι η φωνολογική ενημερότητα;

Φωνολογική ενημερότητα ή φωνολογική επίγνωση είναι η ικανότητα των παιδιών να συνειδητοποιούν, να αναγνωρίζουν και να χειρίζονται τα δομικά στοιχεία της γλώσσας. Να αντιλαμβάνονται δηλαδή ότι οι προτάσεις αποτελούνται από λέξεις, οι λέξεις από συλλαβές και οι συλλαβές από φωνήματα. Η φωνολογική ενημερότητα επιτρέπει στα παιδιά να μπορούν να αναγνωρίσουν τα κομμάτια μιας λέξης, όπως τις συλλαβές, τα φωνήματα και να εντοπίσουν ρίμες. Είναι μια δεξιότητα που αποκτούν πολύ πριν αρχίσουν να διαβάζουν και να γράφουν και αποτελεί σημαντική δεξιότητα για την εκμάθηση της γραφής και της ανάγνωσης.

Ποια είναι η γλωσσική εξέλιξη του παιδιού;

Από τη στιγμή της γέννησης ενός παιδιού ξεκινάει η διαδικασία της αντίληψης και επεξεργασίας των ήχων. Το παιδί στη βρεφική ηλικία ξεκινά να βγάζει ήχους χωρίς νόημα και σταδιακά οι ήχοι αποκτούν νόημα (π.χ. μα-μα, μπα-μπα). Στη συνέχεια, το λεξιλόγιο εμπλουτίζεται και δυσκολεύει. Οι λέξεις γίνονται φράσεις και οι φράσεις προτάσεις.

Γιατί είναι σημαντική η κατάκτηση της φωνολογικής ενημερότητας

Η απόκτηση της φωνολογικής ενημερότητας είναι σημαντική διότι αποτελεί το θεμέλιο για την γραφή, την ανάγνωση και την ορθογραφία. Σε μελέτες τα παιδιά, μάλιστα που αξιολογήθηκαν με υψηλούς βαθμούς στη φωνολογική ενημερότητα, πριν διδαχθούν ανάγνωση και γραφή, είχαν καλύτερες επιδόσεις στην εκμάθηση του γραπτού λόγου.

Πότε ένα παιδί έχει ανεπτυγμένη φωνολογική ενημερότητα και πότε όχι;

Το παιδί που έχει αναπτυγμένη φωνολογική ενημερότητα μπορεί να:

  • Εντοπίζει και να δημιουργεί προφορικά μια ρίμα (ομοιοκαταληξία).
  • Χτυπά παλαμάκια αντίστοιχα με τον αριθμό των συλλαβών μιας λέξης.
  • Αναγνωρίζει τις λέξεις με τα ίδια αρχικά γράμματα ή συλλαβές.
  • Εστιάζει και χειρίζεται μεμονωμένα ήχους (φωνήματα) στον προφορικό λόγο.
  • Διακρίνει τις λέξεις μιας πρότασης, τις συλλαβές μιας λέξης, τους ήχους μιας συλλαβής.

Το παιδί με φτωχή φωνολογική ενημερότητα έχουν ανώριμο σύστημα επεξεργασίας ήχων, με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζει αρκετές δυσκολίες στις δεξιότητες ανάγνωσης και γραφής. Συνήθως :

  • Παραλείπει, προσθέτει ή αντιμεταθέτει γράμματα ή συλλαβές.
    δυσκολεύεται στην ανάγνωση άγνωστων λέξεων.
  • Έχει αργό ρυθμό ανάγνωσης.
  • Δεν βρίσκει λέξεις που ξεκινούν από έναν ήχο.
  • Δυσκολεύεται να εντοπίσει από πόσες συλλαβές αποτελείται η λέξη.
  • Δυσκολεύεται στη διάκριση ομοιοκαταληξίας.
  • Μπερδεύει γράμματα στην γραφή. Συνήθως αντικαθιστά γράμματα που μοιάζουν οι ήχοι τους (π.χ. φ – θ, γ-χ) ή το σχήμα τους (π.χ. α-ο).

Τι μπορείτε να κάνετε

1 Απευθυνθείτε σε έναν ειδικό παιδαγωγό. Η έγκαιρη διάγνωση και η θεραπευτική παρέμβαση μπορεί να βοηθήσουν και να επιφέρουν το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.

2 Φτιάξτε με τα παιδιά αυτοσχέδια τραγουδάκια ή ποιήματα (αν είναι αστεία, ακόμα καλύτερα για τα παιδιά) με ομοιοκαταληξία.

3 Παίξτε παιχνίδια στα οποία τα παιδιά πρέπει να βρουν όσες περισσότερες λέξεις μπορούν που να ξεκινούν από την ίδια συλλαβή ή το ίδιο γράμμα.

4 Ζητήστε τους να κόψουν τις λέξεις σε «κομματάκια», κάντε ότι έχετε μια φραντζόλα ψωμί και την κόβετε σε κομμάτια. Ζητήστε από το παιδί να σας πει ποια συλλαβή άκουσε πρώτη, δεύτερη και τρίτη

5 Παίξτε το «ΡΟΜΠΟΤ». Πείτε στα παιδιά λέξεις στα ρομποτικά, δηλαδή εκφωνώντας έναν έναν τους ήχους τους (ανά δευτερόλεπτο) και ζητήστε να βρει ποια λέξη είπε το ρομπότ π.χ. κ–ό-τ-α .

Πηγές:

Ρουμελιώτη Γ. (2006).Φωνολογική επίγνωση σε παιδιά προσχολικής ηλικίας.
Ανάγνωση και γραφή στην προσχολική εκπαίδευση, Τάφα Ευφημία,
εκδόσεις Πεδίο, 2011

Δημοσιογραφική επιμέλεια: Φίλια Μητρομάρα







Ίσιδα, Κέντρο Ειδικών Θεραπειών | Ηρώων Πολυτεχνείου 87, Πειραιάς | Τηλέφωνο: 210 4535 078, Κινητό: 6978 069132