Οι Υπηρεσίες μας
Άρθρα-Νέα
Πως το παιχνίδι βοηθά στην εξέλιξη των παιδιών ! Τι λέει η ψυχολόγος Ειρήνη Γιαννόπαπα

 Το παιχνίδι αποτελεί μια βασική δραστηριότητα στη ζωή του παιδιού κ...

Πώς οι εκρήξεις θυμού του παιδιού κάνουν καλό

Η ελεύθερη έκφραση του θυμού, εφόσον δεν ξεπερνάει κάποια όρια και το παιδί δεν ...

Το παιδί μου έχει βραχνή φωνή. Είναι δυσφωνία;

Έχει το παιδί σας βραχνή φωνή, καθαρίζει συνέχεια τον λαιμό του ή πονάει όταν κα...

Αναζήτηση
Χρησιμοποιείστε την παρακάτω φόρμα για να βρείτε τις υπηρεσίες που σας ενδιαφέρουν:

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΗ: ΤΙ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ ΟΤΑΝ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ ΔΕΝ ΔΙΕΚΔΙΚΕΙ

Προστέθηκε την: 11/11/2016



Το σπρώχνουν στην τσουλήθρα, του παίρνουν την μπάλα στην παιδική χαρά ή τα παιχνίδια στον παιδότοπο. Οι γονείς συχνά προβληματίζονται για τον τρόπο που το παιδί τους διεκδικεί ή δεν διεκδικεί μέσα σε μια ομάδα παιδιών.

Παρόλο που το άρπαγμα των αντικειμένων ή των παιχνιδιών από τα άλλα παιδιά αποτελεί βασικό χαρακτηριστικό των νηπίων και των παιδιών προσχολικής ηλικίας δεν το κάνουν όλα τα νήπια. Σε μερικά η συμπεριφορά ”βλέπω το παιχνίδι σου, το θέλω, το παίρνω” δεν είναι οικεία. Συνήθως αυτό είναι θέμα ταπεραμέντου και όχι ανάπτυξης. Αυτό που πρέπει να συγκρατήσετε είναι πως μια πιο διεκδικητική συμπεριφορά ή πιο υποχωρητική ιδιοσυγκρασία δεν αποτελούν παράγοντα πρόβλεψης της συμπεριφοράς του παιδιού αργότερα στην ενήλικη ζωή του. Τα μικρά που αρπάζουν παιχνίδια από τα άλλα παιδιά δεν θα εξελιχθούν απαραίτητα σε ενήλικες που θα αρπάζουν ή τα παιδιά που θα παραχωρούν τα παιχνίδια τους δεν θα γίνουν υποχρεωτικά άτομα που θα υποτάσσονται αδιαμαρτύρητα.

Διδάξτε τα δικαιώματά και τα όρια του
Είναι σημαντικό ένα παιδί να γνωρίζει ότι έχει δικαιώματα όχι ότι πρέπει να χρησιμοποιεί δύναμη για τα υπερασπίζεται. Από τη στιγμή που κάποιο παιδί είναι ευχαριστημένο και δεν κλαίει όταν του παίρνουν τα παιχνίδια δεν υπάρχει κανένας λόγος να του μάθετε να διεκδικεί και να του αλλάξετε συμπεριφορά. Πρέπει ακόμη να γνωρίζει τα όριά του, τι μπορεί να κάνει και τι όχι.

Μην «λυπάστε» το παιδί
Ο μεγαλύτερος κίνδυνος για ένα παιδί είναι να νιώσει το βλέμμα του γονιού του να πέφτει επάνω του επικριτικά ή με λύπηση. Όταν το παιδί επιστρέφει από το σχολείο και σας λέει ότι ένας συμμαθητής του το χτύπησε ή το προσέβαλε ή του πήρε κάτι, ζητά να δει εσείς πως θα το καθρεφτίσετε, πως θα είναι εκείνο στα δικά σας μάτια. Αν εσείς το λυπηθείτε σαν να ήταν ανήμπορο να αντιδράσει του κάνετε το μεγαλύτερο κακό. Αν στα μάτια σας δει ότι πιστεύετε σε εκείνο και στην ικανότητά του να χειριστεί μόνο του την κατάσταση, του δίνετε «φτερά» και ενισχύετε την αυτοεικόνα του.

Δείξτε του τον τρόπο
Αν το παιδί αναστατώνεται και δεν μπορεί να υπερασπιστεί τον εαυτό του ενθαρρύνετέ το να πάρει θέση. Μέχρι να βελτιωθούν οι κοινωνικές και λεκτικές δεξιότητες του παιδιού δείξτε του πώς πρέπει να αντιδρά ή να εκφράζεται. Μην πάρετε το παιχνίδι πίσω από το άλλο παιδί, δυο κοινωνικά λάθη δεν κάνουν κάτι σωστό, ο σκοπός είναι να του μάθετε να διεκδικεί τα δικαιώματά του και όχι να καταπατά τα δικαιώματα των άλλων. Ζητήστε το παιχνίδι πίσω ευγενικά αλλά σταθερά και δώστε το πάλι στο παιδί σας. Αν το άλλο παιδί αρνηθεί να το δώσει μην αρχίσετε πόλεμο, μην ξεχνάτε ότι το παιδί σας παρακολουθεί τις κινήσεις σας και σε αυτήν τη φάση του δείχνετε με τις κινήσεις σας τον τρόπο να διεκδικήσει αργότερα αυτό που θέλει. Βρείτε να παίξει με κάτι άλλο κι όταν το άλλο παιδί βαρεθεί το παίρνετε πίσω.

Παίξτε μαζί του παιχνίδι ρόλων
Η πρακτική μπορεί να βοηθήσει. Βρείτε διαφορετικά σενάρια όπου το παιδί σας πιθανότατα θα χρειαστεί να διεκδικήσει (όπως για παράδειγμα να ζητήσει βοήθεια από τη δασκάλα του ή να πάρει πίσω το παιχνίδι του) και δοκιμάστε μερικά παιχνίδια ρόλων. Κάνοντας πρακτική τις δεξιότητες της διεκδικητικότητας βοηθάει το παιδί να διεκδικεί τις ανάγκες του σε ένα ασφαλές περιβάλλον.

Δώστε το παράδειγμα
Ο καλύτερος τρόπος να διδάξετε το παιδί σας είναι να υιοθετήσετε εσείς οι ίδιοι τις συμπεριφορές που θα θέλατε να εκφράσουν. Όταν πηγαίνετε για ψώνια, όταν ζητάτε κάποια βοήθεια ή μιλάτε με άλλους χρησιμοποιείτε αποτελεσματικές δεξιότητες επικοινωνίας. Επισημάνετε αυτές τις στιγμές με το παιδί και συζητήστε μαζί του πως είναι η αίσθηση του να διεκδικεί κάποιος τις ανάγκες του και τα δικαιώματα του με έναν αποτελεσματικό τρόπο.

Μην το αποπαίρνετε
Τα παιδιά μπορεί να ζητήσουν χιλιάδες πράγματα μέσα στην ημέρα από εσάς. Μη λέτε συνεχώς “όχι”. Φροντίστε όσο μπορείτε να διαπραγματεύεστε μαζί του.Εάν έχετε ένα παιδί με χαμηλή αυτοεκτίμηση και αγωνίζεται να διεκδικήσει μόνο του κάτι, μία άρνηση ή αδιαφορία από εσάς τροφοδοτεί την πεποίθηση του ότι δεν είναι σημαντικό και δεν αξίζει να διεκδικεί.

Τέλος, αναρωτηθείτε τι σημαίνει η έννοια της διεκδίκησης για εσάς τους ίδιους. Μήπως η συμπεριφορά του παιδιού σας, ανασύρει κάποιες αγωνίες και ανησυχίες που πηγάζουν από δικές σας ανάγκες ή δυσκολίες; Μη διστάσετε να ζητήσετε τη σύμπραξη ενός ψυχοθεραπευτή για να κάνετε τη δική σας προσωπική αναζήτηση.

Δημοσιογραφική επιμέλεια: Φίλια Μητρομάρα




Ίσιδα, Κέντρο Ειδικών Θεραπειών | Ηρώων Πολυτεχνείου 87, Πειραιάς | Τηλέφωνο: 210 4535 078, Κινητό: 6978 069132