Οι Υπηρεσίες μας
Άρθρα-Νέα
Πως το παιχνίδι βοηθά στην εξέλιξη των παιδιών ! Τι λέει η ψυχολόγος Ειρήνη Γιαννόπαπα

 Το παιχνίδι αποτελεί μια βασική δραστηριότητα στη ζωή του παιδιού κ...

Πώς οι εκρήξεις θυμού του παιδιού κάνουν καλό

Η ελεύθερη έκφραση του θυμού, εφόσον δεν ξεπερνάει κάποια όρια και το παιδί δεν ...

Το παιδί μου έχει βραχνή φωνή. Είναι δυσφωνία;

Έχει το παιδί σας βραχνή φωνή, καθαρίζει συνέχεια τον λαιμό του ή πονάει όταν κα...

Αναζήτηση
Χρησιμοποιείστε την παρακάτω φόρμα για να βρείτε τις υπηρεσίες που σας ενδιαφέρουν:

ΠΟΙΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΔΕΙΧΝΟΥΝ ΟΤΙ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΕΙΝΑΙ ΕΤΟΙΜΟ ΓΙΑ ΤΗΝ Α’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ;

Προστέθηκε την: 10/6/2016



Μπορεί να κλείνουν τα σχολεία αλλά σε τρεις μήνες το δικό σας θα περάσει την πόρτα της Α’ Δημοτικού. Είναι όμως πραγματικά έτοιμο και έχει κατακτήσει τις δεξιότητες εκείνες που θα του επιτρέψουν να ακολουθήσει τους ρυθμούς μάθησης;

Τι είναι σχολική ετοιμότητα;


Σχολική ετοιμότητα είναι τα στοιχεία και οι προϋποθέσεις που πρέπει να έχει ένα παιδί για να είναι έτοιμο να προσαρμοστεί, να δεχτεί τα νέα γνωστικά αντικείμενα, αλλά και να αντεπεξέλθει στις όποιες δυσκολίες συναντήσει στο σχολικό περιβάλλον. Ετοιμότητα είναι η κατάσταση στην οποία το παιδί έχει τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες για να μπορέσει να αποκτήσει μια νέα γνώση ή δεξιότητα. Πριν πάει ένα παιδί στο Δημοτικό θα πρέπει να έχει αναπτύξει:

Την ψυχοκινητικότητά του:
Να έχει δηλαδή συντονισμό χεριών, δαχτύλων, ματιών, συντονισμό κινήσεων και παγίωση πλευρίωσης (να έχει πιο ισχυρή την αριστερή ή την δεξιά πλευρά του σώματός του π.χ. γράφει με το αριστερό χέρι, κλωτσάει με το αριστερό πόδι κ.λ.π ).

Τις νοητικές του ικανότητες
:
Να έχει καλό επίπεδο αντίληψης, να συγκρατεί στη μνήμη του από 4-5 στοιχεία που ακούει ή βλέπει (μνήμη εργασίας), να δίνει προσοχή και να επεξεργάζεται αυτό που άκουσε.

Τη συναισθηματική οργάνωση:
Να έχει μια δομημένη και καλή αυτοεικόνα, να έχει θετική στάση απέναντι στους άλλους, να μπορεί να αναπτύξει διαπροσωπικές σχέσεις και να έχει όρεξη για μάθηση.

Ποια είναι τα κριτήρια της σχολικής ετοιμότητας


1 Οπτική αντίληψη

Το παιδί θα πρέπει να:
  • αναγνωρίζει και να ονομάζει τα χρώματα, σχήματα, γράμματα σε διαφορετικές μορφές.
  • ομαδοποιεί, να σειροθετεί και να κατηγοριοποιεί.
2 Προσανατολισμός στο χώρο

Το παιδί χρειάζεται να:
  • γνωρίζει τα διάφορα μέρη, το σχήμα και την εικόνα του σώματός του (σωματογνωσία),
  • αναγνωρίζει τις χωροταξικές έννοιες,
  • μπορεί να διακρίνει το δεξί με το αριστερό,
  • μπορεί να αντιγράφει,
  • γράφει εντός ορίων του τετραδίων, πάνω στις γραμμές.

3 Χρονική διαδοχή

  • Να γνωρίζει της ημέρες, τους μήνες, τις εποχές, τη μέρα, τη νύχτα, το πριν, το τώρα, το μετά.

4 Γραφοκινητικές δεξιότητες
  • Να μπορεί να κρατάει σωστά το μολύβι, (πίεση μολυβιού, ύψος λαβής στο μολύβι).
  • Να τοποθετεί το σώμα του με τέτοιο τρόπο που να του επιτρέπει να γράφει σωστά.
  • Να χρωματίζει εντός πλαισίου.
  • Να αντιγράφει τα σχήματα.
  • Να κάνει αντιγραφή πάνω στη γραμμή.
  • Να δημιουργεί σχέδια.

5 Μαθηματικά

  • Να αντιλαμβάνεται τις ποσότητες.
  • Να αναγνωρίζει τα μεγέθη.
  • Να χειρίζεται τα χρήματα.
  • Να απαριθμεί τα αντικείμενα.

6 Δεξιότητες κατανόησης προφορικού λόγου
Το παιδί θα πρέπει να:
  • μπορεί να ακολουθεί απλές και σύνθετες εντολές,
  • γνωρίζει τις βασικές έννοιες,
  • χρησιμοποιεί σωστά τις προσωπικές και κτητικές αντωνυμίες,
  • χρησιμοποιεί επιθετικούς και τοπικούς προσδιορισμούς,
  • κάνει χρήση συγκριτικού και υπερθετικού βαθμού, παθητικής φωνής,
  • χρησιμοποιεί τα άρθρα όλων των πτώσεων,
  • χρησιμοποιεί την κατάφαση και την άρνηση,
  • τοποθετεί σωστά το αρνητικό μόριο «δεν»,
  • μπορεί να κάνει σύνθετες ερωτήσεις,
  • προτείνει θέμα συζήτησης και να διατηρεί μια συζήτηση,
  • διαχωρίζει τις αντίθετες έννοιες,
  • ξεχωρίζει το πραγματικό από το φανταστικό σε μια ιστορία,
  • μπορεί να διηγηθεί ένα απλό ανέκδοτο ή ένα παιδικό αίνιγμα,
  • κάνει απλές παρομοιώσεις,
  • αφηγείται μια ιστορία που μόλις άκουσε,
  • γνωρίζει τα επαγγέλματα και μαγαζιά,
  • γνωρίζει τα μέρη του συνόλου,
  • ξεχωρίζει τις ομοιότητες και τις διαφορές.

7 Πραγματολογία
  • Να χρησιμοποιεί σωστά το λόγο, να αντιλαμβάνεται να νοήματα και τις σημασίες που παίρνουν όταν μιλάμε ανάλογα με τον χώρο, το χρόνο και την κοινωνική κατάσταση.

Πότε είναι έτοιμο ένα παιδί;

Ενα παιδί είναι έτοιμο όταν έχει αναπτύξει:

Τις προαναγνωστικές δεξιότητες:
μπορεί να αφηγηθεί ένα παραμύθι, γνωρίζει το βασικό λεξιλόγιο της ανάγνωσης, αναγνωρίζει τις ίδιες λέξεις και ίδια γράμματα, αναγνωρίζει μία λέξη, να αναγνωρίζει ομοιοκατάληκτες λέξεις ή λέξη που τους λέμε συλλαβιστά, μπορεί να βρει λέξεις που αρχίζουν από έναν ήχο.

Τις προγραφικές δεξιότητες:
γράφει γράμματα και αριθμούς, γράφει κεφαλαία γράμματα, διαχωρίζει τη γραφή από τη ζωγραφική, γράφει το όνομά του με κεφαλαία, γράφει τους αριθμούς από το 1 – 10.

Τις προμαθηματικές δεξιότητες:
ταξινομεί, σειροθετεί, αναγνωρίζει τα μεγέθη, αντιλαμβάνεται τις ποσότητες, ομαδοποιεί, γνωρίζει τη σειρά των αριθμών, μετρά τα αντικείμενα.

Ποιες είναι οι βασικές ενδείξεις μαθησιακών δυσκολιών


Όταν υπάρχει:
  • ελαττωμένος μυϊκός τόνος,
  • δυσκολία στον προσανατολισμό,
  • δυσκολία στην πλευρίωση,
  • δυσκολία κατανόησης χωροχρονικών εννοιών, δυσκολίες στη μνήμη,
  • δυσκολία στην κατανόηση,
  • δυσκολίες στην ονομασία γνωστών αντικειμένων,
  • δυσκολίες στις σύνθετες φράσεις,
  • υπερκινητικότητα,
  • διάσπαση προσοχής.

Κείμενα: Σκούρτη Φρέντυ – Εργοθεραπευτής S.I.T. , Ανδριοπούλου Ευγενία – Λογοθεραπεύτρια , Γιαννόπαπα Ν. Ειρήνη – Ψυχολόγος /Ειδική Παιδαγωγός M.Sc.
Επιμέλεια: Φίλια Μητρομάρα



Ίσιδα, Κέντρο Ειδικών Θεραπειών | Ηρώων Πολυτεχνείου 87, Πειραιάς | Τηλέφωνο: 210 4535 078, Κινητό: 6978 069132