Οι Υπηρεσίες μας
Άρθρα-Νέα
10 τρόποι για να σταματήσετε να φωνάζετε στα παιδιά

 Οι καθημερινές σας υποχρεώσεις μπορεί να μη σας δίνουν το περιθώριο χρόνου ...

Πως το παιχνίδι βοηθά στην εξέλιξη των παιδιών ! Τι λέει η ψυχολόγος Ειρήνη Γιαννόπαπα

 Το παιχνίδι αποτελεί μια βασική δραστηριότητα στη ζωή του παιδιού κ...

Πώς οι εκρήξεις θυμού του παιδιού κάνουν καλό

Η ελεύθερη έκφραση του θυμού, εφόσον δεν ξεπερνάει κάποια όρια και το παιδί δεν ...

Αναζήτηση
Χρησιμοποιείστε την παρακάτω φόρμα για να βρείτε τις υπηρεσίες που σας ενδιαφέρουν:

ΕΡΑ ΜΟΥΛΑΚΗ: «ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΜΠΕΡΔΕΥΟΥΝ ΤΟ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ»

Προστέθηκε την: 11/3/2016




Η Συναισθηματικούλα είναι ένα μικρό κορίτσι που αισθάνεται ότι δεν το καταλαβαίνουν και δεν το αγαπούν. Συχνά τα βάζει με τους γονείς της και με τα παιδιά της γειτονιάς της, κλαίει, θυμώνει και φωνάζει. Τελικά τι προσπαθεί να πει στους γονείς της και στους γύρω της; Η ψυχολόγος – ψυχοθεραπεύτρια και συγγραφέας Έρα Μουλάκη ανέλαβε το ρόλο του... Ζωγράφου και μας μίλησε για την παλέτα των συναισθήματων, το πόσο σημαντικό είναι να αναγνωρίζουμε τα συναισθήματα των παιδιών και πώς μπορούμε να τα βοηθήσουμε να τα εκφράζουν.

Υπάρχουν καλά και καλά συναισθήματα;
Δεν υπάρχουν καλά ή κακά τα συναισθήματα, αλλά συχνά ο τρόπος που τα εκφράζουμε ή τα συγκρατούμε μας δυσκολεύει. Κάποια συναισθήματα είναι ευχάριστα και κάποια δυσάρεστα, είναι όμως όλα εξίσου χρήσιμα και σημαντικά. Συχνά, τα αρνητικά συναισθήματα αποφεύγονται. Όπως λέει και η Συναισθηματικούλα στο βιβλίο: «όλα είναι συναισθήματα δικά μου και είμαι περήφανη για αυτά».

Τι λάθη κάνουν συνήθως οι γονείς όσον αφορά στην έκφραση των συναισθημάτων;
Συχνά οι γονείς προτρέπουν τα παιδιά να αποφύγουν κάποια δυσάρεστα συναισθήματα. Υπάρχουν και παρεξηγημένα συναισθήματα όπως είναι η στεναχώρια που θεωρώ πως είναι πολύ βοηθητική να καταλάβουμε τη σημαντικότητα κάποιων καταστάσεων. Άλλο τέτοιο συναίσθημα είναι ο θυμός.
Συχνά, όχι μόνο οι γονείς, μπερδεύουν το συναίσθημα με την αντίδραση. Άλλο να θυμώνω- και έτσι να καταλαβαίνω ότι κάποια συμπεριφορά με ενοχλεί - και άλλο τι θα κάνω αυτό τον θυμό – αν επιτεθώ ή όχι στον άλλον για παράδειγμα.

Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά να μάθουν να εκφράζουν τα συναισθήματά τους;
Καλό είναι να τα βοηθάμε να ονοματίσουν αυτό που νιώθουν. Υπάρχουν τόσα πολλά συναισθήματα, για να μπορούμε να λεκτικοποιήσουμε κάθε συναισθηματική κατάσταση π.χ. αγανάκτηση, αγάπη, αισιοδοξία, αμηχανία, εκνευρισμός, έκπληξη, εκτίμηση, έλεος, εμπιστοσύνη, ενδοιασμός, ενθουσιασμός, έξαψη, εκδίκηση, έρωτας, ευγνωμοσύνη, ευσέβεια, ευσπλαχνία, ευτυχία, ευφορία, ευχαρίστηση και τόσα άλλα. Καλό είναι γενικά να μη φοβόμαστε τα συναισθήματα: με τον θυμό μαθαίνουμε να βάζουμε όρια, με τη λύπη ανακαλύπτουμε τις ευαισθησίες μας και τα όρια του εαυτού μας. Επίσης, είναι πολύ σημαντικό να εξηγούμε στα παιδιά ότι άλλο το συναίσθημα και άλλο η αντίδραση μας σε αυτό.

Πώς βοηθάμε τα παιδιά να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους;
Μαθαίνοντας στα παιδιά ότι τα συναισθήματα έρχονται και φεύγουν και δεν είναι αυτά που μας ελέγχουν. Μπορούμε να επιλέξουμε αν θα αφήσουμε ένα θυμό ή μια απογοήτευση να μας χαλάσει ή όχι την ημέρα. Ακόμα, θα πρέπει να τα ενθαρρύνουμε να τα εκφράζουν και να παίρνουν θέση ως προς αυτά. Για παράδειγμα αν κάτι με ενοχλεί οφείλω να το πω, ώστε να αλλάξει μια δυσάρεστη κατάσταση. Μάλιστα σκέφτομαι το επόμενο βιβλίο μου να αφορά τα αρνητικά συναισθήματα. Τα αγαπώ κι αυτά εξίσου με τα θετικά.

Πόσο σημαντικό είναι το παραμύθι στη διαπαιδαγώγηση του παιδιού;
Τα παραμύθια είναι πολύ βασικά στη διαπαιδαγώγηση των παιδιών. Τα βοηθάνε να ταυτιστούν με τους ήρωες και να μάθουν σημαντικές αξίες της ζωής και διδάγματα. Η ταύτιση του παιδιού με τον ήρωα βοηθούν στην εξαφάνιση συναισθημάτων απομόνωσης και μοναξιάς ενώ η παρακολούθηση της προσπάθειας του ήρωα να ανακαλύψει την πραγματική του αξία, βοηθά το παιδί να ανακαλύψει τον εσωτερικό του κόσμο και να ωριμάσει. Ακόμα το παραμύθι στην προσχολική ηλικία, βοηθά την επικοινωνία με τον γονιό που διαβάζει στο παιδί καθώς και στη δημιουργία μιας καλής σχέσης του παιδιού με τα βιβλία και τη μάθηση. Μάλιστα στο εξωτερικό υπάρχει ένα καταπληκτικό πρόγραμμα το Reach out and read ώστε οι γονείς να δανείζονται βιβλία στις επισκέψεις στους παιδιάτρους και να τα διαβάζουν με τα παιδιά. Έχει αποδειχτεί πως ακόμη και το διάβασμα 4 – 5 παραμυθιών ενισχύει το δεσμό τους, βοηθά τα παιδιά να αντιληφθούν καλύτερα τον κόσμο μέσα και γύρω τους.



Τι πιστεύεις ότι απουσιάζει από τη σχέση των γονιών – παιδιών σήμερα;
Πιστεύω ο ποιοτικός χρόνος. Αυτός που θα αφιερώσει ο γονιός στο παιδί του να διαβάσει ένα παραμύθι, να παίξει μαζί του, να το ακούσει με προσοχή.

Όταν τα παιδιά διαβάζουν το παραμύθι σου τι λένε συνήθως;
Στα παιδιά αρέσει το παιχνίδι με τα χρώματα και τα συναισθήματα. Συχνά ακούω «σκληρές» αλήθειες για τις καταστάσεις που τους προκάλεσαν έντονα συναισθήματα όπως για παράδειγμα αν υπάρχει ενδοοικογενειακή βία (ξύλο από κάποιους γονείς). Ακόμα, γελάνε και λένε πως και εκείνα αντιδρούν όπως η Συναισθηματικούλα, ότι κι εκείνα βάζουν τα κλάματα και φωνές.

Ποιο ήταν το αγαπημένο σου παραμύθι όταν ήσουν μικρή;
Ήταν το Παραμύθι Με Τα Χρώματα του Αλέξη Κυρτσόπουλου, εκδόσεις Κέδρος. Θυμάμαι να διαβάζω το παραμύθι στο πίσω κάθισμα του αυτοκινήτου των γονιών μου. Όταν πήγα στον εκδοτικό οίκο είδα με πολλή συγκίνηση το βιβλίο του πλάι στα δικά μου.

Ποιο είναι το αγαπημένο σου χρώμα; Με ποιο συναίσθημα το ταυτίζεις;
Μου αρέσουν πολλά χρώματα. Τα φωτεινά, όπως το γαλάζιο, το φούξια, το κίτρινο, αλλά εξίσου αγαπώ και το καφέ της καραμέλας, το γλυκό γκρι ποντικί και το πράσινο της ελιάς.

Ποια είναι η ΈΡΑ ΜΟΥΛΑΚΗ
Ψυχολόγος, Ψυχοθεραπεύτρια και Συγγραφέας Παιδικών Βιβλίων με μεταπτυχιακό στην Κλινική ψυχολογία. Εργάζεται ως Ψυχοθεραπεύτρια στο γραφείο της δουλεύοντας ατομικά και ομαδικά, με άτομα, ζευγάρια, οικογένειες και έφηβους. Επίσης, εργάζεται ως εκπαιδεύτρια ψυχοθεραπευτών και συμβούλων στο Εργαστήριο Διερεύνησης Ανθρωπίνων Σχέσεων και οργανώνει σεμινάρια αυτογνωσίας για άτομα και ζευγάρια, καθώς επίσης, συνεργάζεται με συλλόγους γονέων και νηπιαγωγεία. Ακόμα, εκδίδει το διαδικτυακό περιοδικό «Ψυχολογικές Γνώμες» ( www. psychological-opinions.gr), συμμετέχει σε έρευνες σχετικά με το ρόλο του θεραπευτή, και παρουσιάζει τα αποτελέσματα των ερευνών σε συνέδρια εντός και εκτός Ελλάδας.
Έχει τελέσει μέλος του Δ.Σ. της Ελληνικής Εταιρίας Συμβουλευτικής. Είναι έγκριτο μέλος της ΕΛΕΣΥΘ (Ελληνική Εταιρία Συστημικής Θεραπείας) και της EFTA (European Family Therapy Association).

Τα βιβλία της έχουν κυκλοφορήσει όλα από τις εκδόσεις Κέδρος: «Το παιδί μπλα-μπλα-μπλα», «Τα διάφανα γυαλιά της εμπειρίας», «Η παλέτα των συναισθημάτων» και «Το Ναι-Όχι στη χώρα των διαπραγματεύσεων».

Μπορείτε να γνωρίστε τη δουλειά της στην ιστοσελίδα της: www.eramoulaki.gr


Δημοσιογραφική επιμέλεια: Φίλια Μητρομάρα


Ίσιδα, Κέντρο Ειδικών Θεραπειών | Ηρώων Πολυτεχνείου 87, Πειραιάς | Τηλέφωνο: 210 4535 078, Κινητό: 6978 069132