Οι Υπηρεσίες μας
Άρθρα-Νέα
Πως το παιχνίδι βοηθά στην εξέλιξη των παιδιών ! Τι λέει η ψυχολόγος Ειρήνη Γιαννόπαπα

 Το παιχνίδι αποτελεί μια βασική δραστηριότητα στη ζωή του παιδιού κ...

Πώς οι εκρήξεις θυμού του παιδιού κάνουν καλό

Η ελεύθερη έκφραση του θυμού, εφόσον δεν ξεπερνάει κάποια όρια και το παιδί δεν ...

Το παιδί μου έχει βραχνή φωνή. Είναι δυσφωνία;

Έχει το παιδί σας βραχνή φωνή, καθαρίζει συνέχεια τον λαιμό του ή πονάει όταν κα...

Αναζήτηση
Χρησιμοποιείστε την παρακάτω φόρμα για να βρείτε τις υπηρεσίες που σας ενδιαφέρουν:

ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΑΚΟΥΣΤΙΚΗΣ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ: ΟΤΑΝ ΤΟ ΠΑΙΔΙ «ΑΚΟΥΕΙ» ΚΑΙ ΔΕΝ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΕΙ

Προστέθηκε την: 1/3/2016




Η ακοή του παιδιού ελέγχθηκε με ακουόγραμμα από ΩΡΛ αλλά εκείνο δυσκολεύεται να ακούσει αυτά που του λένε όταν π.χ. υπάρχει θόρυβος; Μπορεί το πρόβλημα να εντοπίζεται στον τρόπο με τον οποίο ο εγκέφαλος επεξεργάζεται τις ακουστικές πληροφορίες. Με αφορμή την 3η Μαρτίου που είναι Διεθνής Ημέρα για το Αυτί και την Ακοή μάθετε τι είναι η διαταραχή ακουστικής επεξεργασίας.

Τι είναι η διαταραχή ακουστικής επεξεργασίας
Η διαδρομή του ήχου από τη στιγμή της σύλληψης (μετά το ακουστικό νεύρο) έως την ανάλυση (εγκέφαλο) είναι η ακουστική επεξεργασία. Όταν παρουσιάζεται πρόβλημα στην επεξεργασία των ακουστικών ερεθισμάτων, στον τρόπο δηλαδή που ο εγκέφαλος επεξεργάζεται τον ήχο μιλάμε για διαταραχή ακουστικής επεξεργασίας. Αυτή η διαταραχή μπορεί να εμφανιστεί είτε μεμονωμένα είτε να συνυπάρχει με άλλες διαταραχές (δυσλεξία, ειδική γλωσσική διαταραχή κ.ά.) ενώ δεν προϋποθέτει ελλείμματα ακοής.

Πώς θα την αναγνωρίσετε
Παρατηρήστε εάν το παιδί σας παρουσιάζει προβλήματα:

Στην άρθρωση: δεν μιλάει σωστά.

Στο λεξιλόγιο: είναι φτωχό, κάνει γραμματικά λάθη.

Στη ροή του λόγου: εμφανίζει παράλογη ροή σε αυτό που αφηγείται.

Ασάφειας: χρησιμοποιεί ασαφείς λέξεις όπως «το πράγμα», «αυτό»

Στην υπακοή: χρειάζεται να ακούσει τις εντολές περισσότερες από μία φορές.

Στο θόρυβο: αναστώνεται όταν υπάρχει θόρυβος.

Στην αντίληψη: παρερμηνεύει τα λεκτικά μηνύματα, συγχέει παρόμοιους ήχους ή λέξεις.

Στην προσοχή: αποσπάται η προσοχή του ή δεν τη διατηρεί όταν κάποιος μιλά.

Στο διάβασμα:
διαβάζει αργά, δεν καταλαβαίνει το περιεχόμενο αυτού που διάβασε, δεν μπορεί να συνδέσει τους ήχους με τα γράμματα.

Στην ακουστική ευαισθησία: αυξάνει ή μειώνει την ένταση της τηλεόρασης ή της μουσικής.

Στη λεπτή κινητικότητα: δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει το ψαλίδι, να κρατήσει σωστά το μολύβι κ.ά.

Στην αδρή κινητικότητα:
δεν μπορεί να πιάσει την μπάλα κ.λπ.

Στην ισορροπία: πέφτει συχνά ή χάνει την ισορροπία του.

Στην οργάνωση:
δεν μπορεί να οργανώσει ή να τακτοποιήσει το χώρο του.

Στην κατανόηση των εννοιών: δυσκολεύεται με έννοιες που αφορούν τον χρόνο, την αλληλουχία και την κατεύθυνση.

Πώς μπορεί να διαγνωστεί
Η διαταραχή ακουστικής επεξεργασίας δεν είναι τόσο γνωστή στη χώρα μας. Η σειρά εξετάσεων (δοκιμασιών ακουστικής αντίληψης) στις οποίες πρέπει να υποβληθεί το παιδί για τον αποκλεισμό ή τη διάγνωση της συγκεκριμένης διαταραχής είναι εξειδικευμένες. Ωστόσο, όσο πιο έγκαιρα γίνει η διάγνωση τόσο πιο καλά θα είναι τα αποτελέσματα. Η παρέμβαση απαιτεί τη συμμετοχή του λογοθεραπευτή, του ειδικού παιδαγωγού, του εκπαιδευτικού αλλά και των γονιών.

Ιδέες για να ενισχύσετε στο σπίτι την ακουστική του επεξεργασία

Σε κάθε ευκαιρία ζητάτε από το παιδί να αναγνωρίσει την πηγή των ήχων: π.χ. το πουλί που κελαηδά, η πόρτα που κλείνει, το αεροπλάνο που πετά κ.λπ.

Γεμίστε βάζα με διάφορα αντικείμενα (φασόλια, άμμο, χαρτί, βώλους κ.λπ.) και δώστε του να παίζει με αυτά.

Παίξτε τυφλόμυγα. Κάθε φορά που αλλάζετε θέση κάνετε έναν ήχο. Το παιδί πρέπει να σας βρει ακολουθώντας την πηγή του ήχου.

Ζητήστε του να εντοπίσει έναν ήχο
ανάμεσα σε άλλους ήχους: τι ήταν αυτό που ακούστηκε όταν περνούσε το τρένο: κουδούνι ή κόρνα; Επίσης εντοπίστε τα χαρακτηριστικά των ήχων: είναι κοντά ή μακριά; Είναι δυνατά ή σιγά;, κ.λπ.

Αφηγηθείτε μία ιστορία
αλλαζοντας τους ήχους μίας λέξης και το νόημα μέχρι το παιδί να σας επισημάνει το λάθος σας, πχ. "Η γιαγιά μας η καλή έχει μπότες στην αυλή".

Διηγηθείτε του μία μικρή ιστορία αφήνοντας το παιδί να προβλέψει τι θα γίνει στη συνέχεια π.χ. «Όταν πεινάει η αρκούδα........»

Δημοσιογραφική επιμέλεια: Φίλια Μητρομάρα




Ίσιδα, Κέντρο Ειδικών Θεραπειών | Ηρώων Πολυτεχνείου 87, Πειραιάς | Τηλέφωνο: 210 4535 078, Κινητό: 6978 069132