Οι Υπηρεσίες μας
Άρθρα-Νέα
10 τρόποι για να σταματήσετε να φωνάζετε στα παιδιά

 Οι καθημερινές σας υποχρεώσεις μπορεί να μη σας δίνουν το περιθώριο χρόνου ...

Πως το παιχνίδι βοηθά στην εξέλιξη των παιδιών ! Τι λέει η ψυχολόγος Ειρήνη Γιαννόπαπα

 Το παιχνίδι αποτελεί μια βασική δραστηριότητα στη ζωή του παιδιού κ...

Πώς οι εκρήξεις θυμού του παιδιού κάνουν καλό

Η ελεύθερη έκφραση του θυμού, εφόσον δεν ξεπερνάει κάποια όρια και το παιδί δεν ...

Αναζήτηση
Χρησιμοποιείστε την παρακάτω φόρμα για να βρείτε τις υπηρεσίες που σας ενδιαφέρουν:

ΔΥΣΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ: ΟΤΑΝ ΤΑ ΛΑΘΗ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟΣΟ ΑΠΛΑ

Προστέθηκε την: 16/2/2016



Είναι το παιδί σας ανορθόγραφο; Προτού το επιπλήξετε ή αμφισβητήσετε τη συγκέντρωσή του στην τάξη μάθετε τι σημαίνει η δυσορθογραφία και πως μπορεί να αντιμετωπιστεί.

Τι είναι η δυσορθογραφία

Η δυσορθογραφία ή αλλιώς ανορθογραφία ανήκει στις μαθησιακές δυσκολίες. Η αιτία συνήθως είναι νευρολογική – βιολογική και έχει κληρονομικό υπόβραθρο ενώ δεν σημαίνει ότι το παιδί που είναι ανορθόγραφο είναι ένα «τεμπέλικο» παιδί ή έχει χαμηλή ευφυΐα. Το χαμηλό κοινωνικό και οικονομικό περιβάλλον, η ανεπαρκής εκπαίδευση, οι περιορισμένες ευκαιρίες για μάθηση ή οι υπερβολικές απουσίες επιδεινώνουν τη δυσορθογραφία, αλλά δεν την προκαλούν.

Τα χαρακτηριστικά της δυσορθογραφίας

Τα παιδιά δυσκολεύονται να εφαρμόζουν τους γραμματικούς κανόνες στα γραπτά. Μπορεί να:

* γράφουν την ίδια λέξη 2-3 φορές στο ίδιο κείμενο και να τις γράφουν με διαφορετικό τρόπο,

* κάνουν ορθογραφικά λάθη στην κατάληξη των λέξεων,

* ανικαθιστούν διψήφια σύμφωνα που μοιάζουν ακουστικά μεταξύ τους (τσάκι αντί τζάκι),

*παραλείπουν γράμματα, συλλαβές και καταλήξεις (πιτι αντί σπίτι),

* αντικαθιστούν ομόηχα άρθρα, ουσιαστικά, επίθετα και ρήματα π.χ. σκηνή αντί σκοινί, πολλή αντί πολλοί,

* βάζουν τα σωστά γράμματα σε λάθος σειρά π.χ. πνάω αντί πάνω,

* αντιστρέφουν γράμματα ή λέξεις όπως το 3 αντί για το ε,

* προσθέτουν ή να παραλείπουν γράμματα στις λέξεις π.χ. τελειώνιω ή τελιώνω αντί για τελειώνω,

* γράφουν τη λέξη όπως ακριβώς την ακούν, απλοποιώντας τη λέξη οπτικά με το να χρησιμοποιούν τους πιο απλούς φθόγγους π.χ. ορέος αντί ωραίος,

* κάνουν ανομοιόμορφα γράμματα, συνδυάζουν τα κεφαλαία με τα μικρά σε μία λέξη,

* αφήνουν μικρές αποστάσεις ανάμεσα στις λέξεις και κολλάνε τα γράμματα μεταξύ τους ή αφήνουν μεγάλες αποστάσεις ανάμεσα στις λέξεις,

* δεν τονίζουν ή παρατονίζουν τις λέξεις,

* επαναλαμβάνουν τις ίδες λέξεις π.χ. και και,

* γράφουν εκτός της γραμμής του τετραδίου.
Συνήθως η δυσορθογραφία επιδεινώνεται όταν συνοδεύεται από διάσπαση προσοχής ΔΕΠΥ.

Πως γίνεται η διάγνωση

Η δυσορθογραφία σπάνια συναντάται μόνη της. Πολύ συχνά συνυπάρχει με κάποια άλλη μαθησιακή δυσκολία, κυρίως με τη δυσλεξία και λιγότερο με τη δυσαριθμησία γι’ αυτό και η διάγνωση γίνεται μόνον από ειδικούς παιδαγωγούς και εξειδικευμένους ψυχολόγους σε κάποιο κέντρο Ειδικών Θεραπειών. Η αντιμετώπιση είναι εξατομικευμένη, και περιλαμβάνει εκπαίδευση με τη χρήση οπτικο-ακουστικών συστημάτων και πολυμέσων.

Πώς μπορείτε να βοηθήσετε

1 Παίξτε με τις εικόνες: Σε κάθε ευκαιρία βρίσκετε εικόνες είτε από βιβλία είτε από περιοδικά που μπορεί να αντιστοιχούν σε λέξεις που θέλετε να μάθετε στο παιδί. Τις κόβετε, γράφετε τις λέξεις σε χρωματιστά χαρτονάκια και τις τοποθετείτε κάτω από τις εικόνες. Έπειτα ζητάτε από το παιδί να διαβάσει τις λέξεις και να χρωματίσει το θέμα των λέξεων. Ανακατεύετε τις λέξεις, και ζητάτε από το παιδί να τις τοποθετήσει κάτω από τις αντίστοιχες εικόνες.

2 Ζωγραφίστε τις λέξεις: Ζητήστε να ζωγραφίσει π.χ. στη λέξη ύπνος, στο –ύ- ένα πάπλωμα ή ένα μαξιλάρι.

3 Δοκιμάστε πλαστελίνη: Ζητήστε του να πλάσει με πλαστελίνη με διαφορετικό χρώμα το γράμμα που κάνει λάθος.

4 Φτιάξτε μία ιστορία: Φτιάξτε μια μικρή ιστορία, χρησιμοποιώντας τις λέξεις τις οποίες γράφει λάθος και κάτω από την ιστορία ζητήστε του να κάνει την αντίστοιχη ζωγραφιά.

5 Έχετε υπόψη σας
ότι η δυσορθογραφία είναι μια μαθησιακή δυσκολία και όπως όλες οι μαθησιακές δυσκολίες αντιμετωπίζονται με υπομονή, αγάπη και τη συμβουλή του ειδικού παιδαγωγού.

Δημοσιογραφική επιμέλεια: Φίλια Μητρομάρα


Ίσιδα, Κέντρο Ειδικών Θεραπειών | Ηρώων Πολυτεχνείου 87, Πειραιάς | Τηλέφωνο: 210 4535 078, Κινητό: 6978 069132