Οι Υπηρεσίες μας
Άρθρα-Νέα
Πως το παιχνίδι βοηθά στην εξέλιξη των παιδιών ! Τι λέει η ψυχολόγος Ειρήνη Γιαννόπαπα

 Το παιχνίδι αποτελεί μια βασική δραστηριότητα στη ζωή του παιδιού κ...

Πώς οι εκρήξεις θυμού του παιδιού κάνουν καλό

Η ελεύθερη έκφραση του θυμού, εφόσον δεν ξεπερνάει κάποια όρια και το παιδί δεν ...

Το παιδί μου έχει βραχνή φωνή. Είναι δυσφωνία;

Έχει το παιδί σας βραχνή φωνή, καθαρίζει συνέχεια τον λαιμό του ή πονάει όταν κα...

Αναζήτηση
Χρησιμοποιείστε την παρακάτω φόρμα για να βρείτε τις υπηρεσίες που σας ενδιαφέρουν:

ΕΙΝΑΙ ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΟ ΝΑ ΕΧΕΙ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΕΝΑΝ ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΟ ΦΙΛΟ;

Προστέθηκε την: 4/2/2016



Φυσικά και είναι! Γι’ αυτό την επόμενη φορά που θα σας ζητήσει να αφήσετε μία κενή θέση στο τραπέζι για τον φανταστικό του φίλου αφήστε τη.

Ένα παιδί που έχει έναν φανταστικό φίλο δεν σημαίνει απαραίτητα ότι αυτό αποτελεί απόδειξη κάποιου προβλήματος αλλά μπορεί να είναι παρηγοριά και ανακούφιση για ένα παιδί που αντιμετωπίζει δυσκολίες. Σύμφωνα με μια μελέτη το 65% των παιδιών κάτω των 7 ετών έχουν φανταστικούς φίλους. Και αυτοί οι φίλοι είναι πολύ πιθανό να εμφανιστούν κατά τη διάρκεια της προσχολικής ηλικίας, όταν τα παιδιά αναπτύσσουν τις δεξιότητές τους για πιο πολύπλοκες μορφές παιχνιδιού. Τα παιδιά των τριών και τεσσάρων ετών αρχίζουν επίσης να παρατηρούν και να εξηγούν την αιτία της συμπεριφοράς των άλλων (π.χ. «ο αδελφός μου πέταξε το χυμό του επειδή δεν του άρεσε η γεύση»). Αυτό σημαίνει ότι τα παιδιά είναι σε θέση να μπουν στη θέση του άλλου, κάτι που αποτελεί σημαντική δεξιότητα. Αν και τα παιδιά μπορεί να βιώνουν έντονα την αλληλεπίδραση με τους αόρατους φίλους τους, σχεδόν πάντοτε ξέρουν ότι οι φίλοι αυτοί δεν είναι πραγματικοί.

Γιατί κάνει καλό στο παιδί ένας φανταστικός φίλος;


Ένας φανταστικός φίλος βοηθά το παιδί να:

-αναπτύξει τις κοινωνικές του δεξιότητες.

-εξασκηθεί στον διάλογο και την επικοινωνία. Τα παιδιά με φανταστικούς φίλους παίζουν ήρεμα με τα συνομήλικα παιδιά και συνεργάζονται καλύτερα με τους ενήλικες.

- αναπτυχθεί γνωστικά και συναισθηματικά.

- αναπτύξει δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων.

- αντιμετωπίσει τους φόβους του ή και να αποκτήσει αίσθηση ευθύνης με το να φροντίζει τον φανταστικό του φίλο.

-αντιμετωπίσει τραυματικές εμπειρίες.

-διαπραγματευτεί τις επιθυμίες του ή να τις κοινοποιήσει σε περίπτωση που δειλιάζει.

-εμπιστεύεται ή να μοιράζεται μαζί του εμπειρίες και μυστικά.

Θα παίζει μόνον με τον φανταστικό του φίλο και όχι με τους πραγματικούς φίλους;


Μην ανησυχείτε. Το προνήπιό σας δεν θα γίνει ένα μοναχικό και εσωστρεφές παιδί που φαντάζεται φίλους επειδή δεν έχει κανέναν φίλο στην πραγματική ζωή. Ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα παιδιά που έχουν φανταστικούς φίλους όχι μόνο κάνουν πολλούς πραγματικούς φίλους αλλά τείνουν επίσης να είναι και πιο εξωστρεφή. Όμως, γιατί το παιδί επινοεί έναν φανταστικό φίλο αντί να παίξει με το αδελφάκι του ή με ένα αληθινό φίλο; Επειδή θέλει να έχει τον πλήρη έλεγχο. Αν ο φανταστικός φίλος κάνει κάτι που δεν του αρέσει το παιδί έχει τη δύναμη να αλλάξει την κατάσταση. Επιπλέον είναι και διασκεδαστικό. Η χαρά της δημιουργίας ενός φανταστικού κόσμου είναι πραγματικά ελκυστική για τα παιδιά αυτής της ηλικίας.

Μήπως το παιδί πιστεύει ότι ο φανταστικός φίλος του υπάρχει στην πραγματικότητα;


Είναι εύκολο να ανησυχείτε όταν το παιδί κρατάει μια θέση στο τραπέζι για τον φανταστικό του φίλο. Παρά το γεγονός ότι νιώθει τον φανταστικό φίλο σαν πραγματικό ωστόσο γνωρίζει ότι δεν είναι. Οι γονείς έχουν την τάση να υποτιμούν την ικανότητα των παιδιών αυτής της ηλικίας να διακρίνουν μεταξύ φαντασίας και πραγματικότητας. Σε γενικές γραμμές, από τη στιγμή που τα παιδιά μπορούν να δημιουργήσουν ένα φανταστικό φίλο αναπτύσσουν και τις δεξιότητες εκείνες που γνωρίζουν ότι προσποιούνται.

Ο φανταστικός φίλος του παιδιού μου φοβάται. Μήπως αυτό σημαίνει ότι και το ίδιο το παιδί είναι φοβισμένο;


Οι φανταστικοί φίλοι δεν προσφέρουν οφέλη μόνον στα παιδιά αλλά και τους γονείς επειδή μέσω αυτού μπορείτε να καταλάβετε πώς νιώθει και τι σκέφτεται το παιδί. Εάν το παιδί σας σας λέει ο φανταστικός του φίλος φοβάται να κάνει φίλους, τρέμει το σκοτάδι ή ανησυχεί που θα μετακομίσει, αυτή είναι μια σημαντική ευκαιρία να μιλήσετε για κάτι που μπορεί να το ενοχλεί. Μερικές φορές είναι πιο εύκολο για τα παιδιά να αποκαλύψουν τα συναισθήματά τους μέσω τρίτου. Μπορείτε να του κάνετε ανοιχτές ερωτήσεις, όπως: «Γιατί νομίζεις ότι ο φίλος σου δεν θέλει να κάνει νέους φίλους στο σχολείο;».

Αν ο φανταστικός φίλος συμπεριφέρεται άσχημα;


Τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας αρχίζουν να πιέζονται όταν μπαίνουν όρια και κανόνες. Αν ο φανταστικός φίλος κάνει αταξίες είναι σημαντικό να παρέμβετε. Υπενθυμίζετε στο παιδί σας ότι οι κανόνες είναι κανόνες και ακόμη και οι φανταστικοί φίλοι πρέπει να συμμορφώνονται σε αυτούς.

Μπορώ να το ενθαρρύνω να κάνει ένα φανταστικό φίλο;


Μπορείτε να του δώσετε χώρο και χρόνο να παίξει με αυτόν τον φίλο. Τα παιδιά χρειάζονται αυτή την ευκαιρία επειδή είναι ευεργετική για την ψυχοσυναισθηματική τους ανάπτυξη. Αποδεχτείτε το φαινόμενο ως φυσιολογικό και μην το επικρίνετε. Εάν το παιδί σάς προτείνει να μιλήσετε στον φανταστικό του φίλο, μπορείτε να το κάνετε, παίζοντας το ίδιο παιχνίδι.

Πότε πρέπει να ανησυχώ;


Περίπου στην ηλικία των επτά ετών ο φανταστικός φίλος αποχωρεί, καθώς το παιδί συναναστρέφεται με άλλα παιδιά και συμμετέχει σε διάφορες δραστηριότητες. Ωστόσο, ζητήστε τη γνώμη ενός ψυχολόγου, εάν εξακολουθεί το παιδί και σε μεγαλύτερη ηλικία να μιλάει σε κάποιον αόρατο φίλο ή εάν προτιμά μόνο την παρέα του φανταστικού φίλου και απομονώνεται από τα άλλα παιδιά.

Δημοσιογραφική επιμέλεια: Φίλια Μητρομάρα


Ίσιδα, Κέντρο Ειδικών Θεραπειών | Ηρώων Πολυτεχνείου 87, Πειραιάς | Τηλέφωνο: 210 4535 078, Κινητό: 6978 069132